tisdag 6 februari 2018

Fågelmat i kylan och objudna gäster



Godis till småfåglarna


Tänk att det blev riktig vinter till slut med både kyla och snö. Här har vi ca 12 grader kallt nu på morgonen och någon cykeltur till jobbet blir det inte idag. Småfåglarna kan ha det tufft i kylan och därför gjorde jag lite lyxmat åt dom och hängde ut i trädgården.





Du behöver:

500 gram kokosfett
1,5 dl solrosfrön
2 dl torkade tranbär (tog russin istället)
2 dl hasselnötter
Hackat skal från tre clementiner
Porslinsformar eller pappersmuggar
Hampasnöre

Så gör du:

Smält fettet i en kastrull på svag värme. Blanda i de torra ingredienserna och rör om. Häll upp blandningen i formarna. Knyt en ögla av snöret och stoppa ner knuten djupt i den fyllda formen så att öglan sticker upp ur mitten. (Jag stoppade ner snöret först och sedan fyllde upp formarna). Låt stå i kylen tills fettet stelnat eller ställ ut i kylan. Stick ner en provsticka längs sidan av formen och rucka till innehållet lossnar från formen. De lossnar väldigt smidigt och lätt.






Objudna gäster


Tyvärr så uppskattas hjärtarna lika mycket av skatorna som av småfåglarna. Jag hängde fågelmaten så att skatorna skulle ha svårt att komma åt den, men dom gör ändå sina försök och det ser ganska roligt ut. Jag och skatorna kommer inte alls överens i trädgården då dom gärna smyger sig in i växthuset så fort jag vänder ryggen till och det gör mig vansinnig. 

Det har blivit bättre sedan jag lagt ut låtsasormar vid pardörrarna, men det finns alltid en och annan som inte låter sig skrämmas. Under årens lopp har vi ändå kommit fram till en tyst överenskommelse i trädgården. När jag är där ute är trädgården min och skatorna flyr så fort dom får syn på mig. Annars tillhör den skatorna. Bara att gilla läget.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Matar fåglarna med frön och nötter i fågelmatare. Det är tomt hela tiden. Vi hade -15 igår, och kylan fortsätter. Blev så inspirerad av din fina lyxmat, skall nog skaffa lite kokosfett, så jag kan blanda en festmåltid.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Vilken trevlig måltid småfåglarna får! Riktig lyx :D

    Såklart ska jag spara receptet till de små som finns här. Men här finns oxå ett gäng huliganer i form av skator och runt 1000 gråsparvar och nån enstaka blåmes. Men alla ska ju leva. Grannen behåller kråkorna för de lägger ut annan typ av mat som verkar uppskattas av dem :)
    Lika glad är jag!

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Fint med lyxmat. Synd med skator som retas.
    /Kitty

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa