måndag 15 juli 2013

Helge Lundströms näva !




Härliga möten !

Tänk vad härligt det är med trädgårdsmänniskor - även fast man aldrig träffats tidigare är det som man alltid känt varandra ! Så var det med härliga Alma som ibland har öppen trädgård bara några hundra meter från det B&B i Gnalöv där vi brukar bo. Nu ringde vår snälla värdinna J upp Alma och ordnade en enskild öppen trädgård en förmiddag i juli.

Jag hade ju sett huset utifrån vägen och var nyfiken på trädgården som låg väl gömd bakom huset - och trädgården matchade verkligen det charmiga huset.



Det här var en sån där rufsig och lite vildvuxen trädgård som jag älskar - här hade mariaklockarna fått frösått sig lite överallt och det syntes verkligen att här bodde någon som älskade sina växter.




Det tuktade och lite vildvuxna sida vid sida med en sittplats mitt i - en härlig atmosfär !




Älskar växter med en historia !

Alma visade sig vara en genomtrevlig och givmild person som raskt plockade fram en spade och grävde upp plantor som spritt sig överallt. Bland annat fick jag den rosa näva som syns längst bak på bilden med mig hem - en näva som ursprungligen kommit från den legendariske trädgårdsprofilen Helge Lundströms trädgård - som levde och verkade bara ett stenkast bort i grannbyn Gislöv.


Nävan i närbild samt andra växter jag fick med mig !

Många växter blev det - tack snälla Alma !

Till slut fick maken komma med bilen och hämta hem mig med växterna för till slut stod jag omgiven av stora plastbyttor med vit vacker myskmalva, högväxt martorn och en annan lila hög växt (högst upp till vänster i bild) samt ytterligare några växter. Tack snälla Alma - fast du sa att jag inte får tacka !

På väg hem till Örebro fick vi spänna fast flera växter med säkerhetsbältet bak i bilen - vi såg nog ut som ett blomsterekipage där vi kom farande för vi fyllde på med 2 rosor från Kiviks plantskola också som har egen odling till bra priser och sen hade vi ju varit till Åbergs trädgård och Jansro också.

Nu gäller det bara att klura ut var allt skall planteras - ni vet hur det är - det brukar bli en flyttkarusell av växter när man väl sätter igång !

Ha det så bra alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa


12 kommentarer:

  1. Vilket ställe! tack för att du delar med dig av dina fina bilder. Du vet möjligtvis inte när det ska vara öppen trädgård hos henne? Skulle var kul att tipsa dottern som bor i Ystad! Så mycket fint du fick med dig hem, Åbergs är en av mina favorit plantskolor så jag har också div plantor därifrån.
    Lycka till med planteringen.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Åhh vilken underbar trädgård! Härligt med såna givmilda personer!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  3. En deilig hage og det med at man fort finner tonen med andre hageinteresserte er jammen sant. Tror din näva kan være en Geranium psilostemon hvis du vil vite det. Her finner du et innlegg om den på min blogg.
    http://bjorkvoldbesokshage.blogspot.no/2013/02/geranium-psilostemon-denne-geraniumen.html
    Lykke til med alle dine nye planter!

    Brita

    SvaraRadera
  4. Den hemmelighetsfulle hagen blir til virkelighet. Vakker og spennende. Minner har du også fått med deg, God sommerkveld! Anne

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker portal och trädgård.Skulle vara kul att se den.
    Lycka till med dina nya växter.
    Ha en fin tisdag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Ha, ha, ha ja, flyttkarusell är verkligen det rätt ordet. Dock är det en mycket trevlig sysselsättning.
    Fina växter!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Så mycket fint du sett! Har läst ifatt mig bland dina inlägg.
    Statyetten passar perfekt i din trädgård!
    Alltid en fröjd för ögonen att titta in till dig:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Vilken lycka! Ha så kul med planerandet och planterandet:) Marie

    SvaraRadera
  10. Har upptäckt hur bra ättika är som ogräsmedel mellan plattor och hårdgjorda ytor. Speciellt 24 %-ig. Finns i mataffären i 3 dl flaskor om man vill testa, men finns i större dunkar i trädgårdsaffärer. Ekologiskt och enkelt.

    Med vänlig hälsning Pär

    SvaraRadera
  11. Kanskje er det noe i at de som bedriver haging blir snille av det. Så artig hage og heldige du som fikk så mye med deg hjem...

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa