måndag 31 juli 2017

Giganternas dahlia




Rufsigt STORA blomkalufser

De allra största dahliorna jag någonsin sett upplevde jag i Stadsträdgården i helgen - helt fantastiska rufsigt STORA blomkalufser i ljust rosa. Visste inte att det fanns sorter som är så ENORMA.





Imponerande frodighet

Precis som alla tidigare år är blomstergatan som slingrande löper genom hela parken ett riktigt blomsterparadis. I år myllrar gatan av kaxiga dahlior, svävande jätteverbena och färgranna liljor.

Är så imponerad över frodigheten - här märks ingenting av den torra sommaren. Hemma i min trädgård håller växterna på att tyna bort av all torka och uteblivna regnskurar som utlovade bara flyttar sig längre och längre bort i väderprognosen precis som om dom höll sig undan med flit och leker tittut.





Hoprullade kronblad

Läcker färgsättning i rabatten med orange toner som bryter av det rosa och lila. Pom-pomdahliorna är så fascinerade med alla sina hoprullade kronblad.





Tar ut svängarna

Härligt när man tar ut svängarna i färgsättning och öser på med massor av växter.  Tänk om man hade den budgeten och trädgårdsmästare till hjälp - undrar vilken sorts rabatt man hade skapat då ?




Lisa för själen

Det är lisa för själen att strosa runt i parken och bara låta sig uppslukas av den frodiga växtligheten. Här kan man verkligen tanka ny energi och bara njuta.




Giganterna

Giganterna i närbild som "bär" hela rabatten - här verkar mördarsniglarna lysa med sin frånvaro helt och hållet. Dom som annars gladeligen tuggar i sig dahlior till både frukost, lunch och middag.




I framtiden när jag blivit pensionär

Det är så intressant att se hur de orange tonerna lyfter de rosa och lila växterna och hur olikheter i färg och form skapar en helhet. Kanske skulle man ha en rabatt i trädgården där man bara planterade sommarblommor varje år och kunde frossa i olika färgskalor varje sommar - en som har lättarbetad jord så det bara är att gräva ner plantor och knölar. Något att drömma om i framtiden när man blivit pensionär !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Fortsätt maila in bilder på Linnétagetesen från förra inlägget till isastradgard@hotmail.se DS.

6 kommentarer:

  1. Ser verkligen stora och fina ut!

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder på dahlior och visst är det härligt med dahlior, de tillhör sommarens vackra blommor.
    Hälsningar
    Agneta

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara bilder på vackra Dahlior. I år får jag njuta av mina som inte blommade alls förra året. Får se om det är de jag beställde. Alla har inte slagit ut ännu.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  4. Ställde en liten fråga i förra inlägget i min kommentar och undrar om du vill vara så snäll att svara på den. Mina stackars Tagetes (boll) börjar nämligen inte blomma förrän nu. Känns länge att vänta och tänker att jag kanske sådde för sent.
    Må så gott!
    Pia

    SvaraRadera
  5. Så fina bilder! Ja man kan bli förvånad över vad som går att korsa fram bland dahlior. Det finns en dahlia-rabatt i Botaniska trädgården Göteborg. Där finns också giganter men man har stöttat dem med pinnar så det ser inte så särskilt kul ut. Det verkar man ju ha undvikit i Stadsträdgården.
    //Helene

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa